Wednesday, 21 November 2012

SENARIO HARI INI....

senario hari ini..

kdg2 aku rasa sedih coz kena jalan jauh ke kelas, dah la panas...
kdg2 aku rimas coz berpeluh time gi kelas...
kdg2 aku rasa jemu coz mkn ayam jer tiap2 hari, hari ni ayam, esok pun ayam.. xdak lauk lain ker??!!

TAPI aku lupa!!... aku sepatutnya bersyukur dgn apa yg aku dpt... coz

walaupun aku kena jalan jauh ke kelas, at least aku masih bley study dlm kelas...
walaupun aku berpeluh, at least bila sampai kat kelas, masih ada air-con...


kanak2 di sana masih hadir ke sk utk menuntut ilmu
even keadaan kat sana x sekondusif spt kita di sini..

walaupun negara mereka dihujani bom, ttp mereka tetap ke sk...



cuba kita bandingkan ngan m'sia.. walaupun negara kita aman, pergi ke sk pun kdg2 parents yg antar, xpun bley naik bas @ basikal @ motor.. tuu pun ramai yg merungut... jln sesak lah.. hujan, xleh pi sk..

kat luar negara sana, mereka tetap ke sk, even kena jln kaki, pi sk pun bkan guna jln raya, lalu kat tepi2 runtuhan bgunan lagi... betapa kuatnya semangat mereka...

walaupun aku jemu mkn ayam arie2, at least aku masih berpeluang mkn ayam, xyah dok ikat perut..


cuba kita lihat gambar di ats,.. satu dulang tuu saja, mereka kongsi seramai 7 org.. kita kat sini, sebungkus nasi utk kita sorg jer.. n walaupun kita just hadap lauk ayam jerr, at least kita bley cekik sorg2...


APA YG AKU NAK CAKAP SEBENARNYA IALAH SEPATUTNYA KITA BERSYUKUR DGN APA YG KITA PEROLEH; NEGARA YG AMAN, KESIHATAN YG BAIK N KEMUDAHAN PELAJARAN YG KITA DPT NIKMATI SEKARANG.. jika kita rasa apa yg kita lalui sekarang susah, ingatlah ada lg org yg xbernasib baik spt kita... sentiasalah berfikiran positif...(^^,)

dr pena addinfarhani...('',)