Wednesday, 12 December 2012

are u bias ???

nie ttg MDM BAWANI jgak... tp aku nak focus ttg 'bias'...

mdm da tanya antara faktor/masalah2 kat tpt kerja b'dasarkan pengalaman kakak2 n abg2 bdk class aku... n ada yg jawab majikan yg tlalu strict, majikan yg pentingkan profit ja, da masalah nak handle customer n bias... n aku setuju,.. even aku xdak abg or kakak yg dah kerja but melalui pemerhatian aku, yes, mmg betoi menda2 tuu jd... walaupun majikan tuu blajar tinggi, blajar cara nak hormat org, blajar nak wat decision but menda tuu still berlaku...

n aku setuju ngan mdm.. antara punca masalah tuu tjd ialah dsebabkan sikap "bias" dlm mberi arahan, handle customer...
then, bila abis discuss ttg faktor/masalah2 tuu, dia nak at least sorg dr kami bangun n kata,
"as human being, i'm not bias".. adusss..hahhh!! ada berani??.. haha.. terdiam semua time tuu...

kat sini aku akui, yes, kdg2 kita xsedar yg sbnrnya kita jgak "bias"... sbg cth; klu anda bkerja sbg cashier, adakah layanan anda kat customer melayu n india sama mcm layanan anda kat customer cina/foreign???(cth yg mdm bg)

jujur aku cakap, melalui pemerhatian aku, yes, mmg da perbezaan.. kdg kala kita kata xper,.. but harus kita ingat, org xkan wat kat kita klu kita xwat kat org len... betul x???

so, ikhlaskan hai time wat kerja, n layanlah org dgn adil... x semestinya dia miskin,xcantik dia xley pikir,xdak perasaan.. dia juga manusia spt kita.. kita rasa kita sempurna but dlm dunia nie no body perfect okey!!!

dr pena addinfarhani...('',)