Monday, 3 December 2012

FETIH 1453

arie nie aku dah story ckit.. hehe.. da menda baik punya nak kongsi...



aku baru jer balik dr prog nie.. tp nie bukannya tayangan gambar.. penceramah tuu dia bg tahu/merungkai/membedah filem itu ttg apa yg btul n apa yg mengarut... n menurut beliau, yes, filem itu dihasilkan mengikut kronologi yg betul dgn adegan membakar semangat serta mnyentuh perasaan slain mempunyai tokok tambah yg kreatif(cara pengarah filem itu;Faruk Aksoy yg translatekan fakta sej ke bentuk yg bebas as this filem bukanlah jenis dokumentari), menggunakan teknologi CGI (kesan visual khas) n konsep muzik epik yg awesome...

tetapi filem nie jugak ada kelmahan yg ketara giler... antaranya kisah cinta yg ada dlm filem itu, n beberapa peristiwa penting yg dihasilkan terlalu pantas seolah2 ianya xpenting...

jujurnya sih, aku xtgk gi filem nie, n penceramah tuu sendiri kata klu nak tgk filem nie, sekurang2nya kita tau dulu sejarah Sultan Muhammad Al-Fatih dr sumber yg benar lagi asli... even filem nie dipantau n dinasihat oleh bbrp profesor sejarah 1453 dr TURKI sendiri but ianya tetap da yg kurg n mengarut... sekurangnya kita dpt tau apa yg bercanggah n apa yg benar...

aku nasihatkan saper2 yg minat citer sejarah, epik n perang2, aku nak syorkan kat korg suruh tgk citer nie... kita dok tgk citer bangsa lain perang2 n kita kagum but bila citer ttg umat terdahulu, xplak kita teringin nak tgk.. ish3... percayalah x rugi korg tgk film nie...

n satu gi, bg yg dok muntah klu tgk darah, sediakan siap2 minyak cap kapak n plastik coz adegan2 tikam-tikam, terhimpit kapal, putus kaki, anak panah tikam kat tengkuk mmg ada.. n mcm REAL... jd x heranlah filem nie tergolong 18sg(klu xsilap)...

klu x silap aku kat youtube ada kot citer nie cuma xpasti sama ada translate disediakan @ x...

* ti nak suruh lah pihak IMAN(penganjur) wat tayangan perdana filem ni... hehe.. klu bley la...(^^,)






dr pena addinfarhani...('',)