Saturday, 23 February 2013

WACANA SYIAH DAN WAHABI


ari nie aku ada m'hadiri satu program yg m'bincangkan ttg syiah n wahabi... program anjuran Ikatan Dinamis Mahasiswa(IMAN) dgn kerjasama Unit Hal Ehwal Islam CITU UiTM Kedah...

bg aku prog nie sgt menarik.. awal2 lg aku mmg nak pi.. prog nie tidak dikenakan sebarang bayaran/yuran pendaftaran, makanan disediakan utk 3x mkn, sijil, cenderamata(pen) n kupon aktiiti tutut disediakan.. menarik kan.. dah la percuma.. hee..

tp yg menarik perhatian aku sbnrnya ttg prog. nie adalah aku nak tau sgt ttg syiah n setakat yg aku tau antara negara yg m'amalkan syiah ialah Iran.. n aku juga nak tau p'dpt penceramah jemputan ttg wahabi.. sampai ada yg m'bid'ah sesama seislam n ada juga yg sanggup m'kafirkan hanya disbbkan t'lalu taksub dgn wahabi...


 
 
SESI PAGI

 

prog dimulakan dgn bicara Ustaz Abdullah B. Din yg m'bincangkan ttg Syiah... n aku ska cara penyampaian dia.. lawak n mmg faham... okey.. nie ringkasannya:

bg syiah, mereka m'kafirkan sahabat2 Baginda n menurut mereka Ahli Bait hanya empat org iaitu Saidatina Fatimah, Saidina Ali, Hasan and Hussin... n mereka juga m'buat hadis palsu yg mengatakan slps Baginda Wafat, hanya 3 org shj yg xmurtad(aku xingat nama penuh mereka)... Astagfirullahala'zim....

kebanyakkan para ulama' telah mengeluarka fatwa yg Syiah nie sesat.. sbg cth Imam Bukhari... menurut Imam Bukhari; Kristian,Yahudi n Syiah adalah sama ja level depa.. n kita xperlu bg salam kat mereka, xperlu melawat mereka jika sakit, xbley mkn sembelihan yg disembelih oleh mereka... (*mereka=syiah)
 
so, kenapa still ada yg mengikut mereke???
Ini krn ada antara kita yg masih kurg bekalan ilmunya tetapi telah dihasut dgn serangan syiah, akibatnya mereka ini t'pengaruh, n kita masih jahil ttg agama akibat drpd jauhnya kita dr majlis2 ilmu n para ulamak...

morals of the story are pastikan kita tau secukupnya dahulu ttg Islam sblm kita m'kaji agama2 lain supaya kita ada pegangan asas yg betul.. n bergurulah dgn org yg betul ajarannya.. jika kita lihat di Malaysia shj, bil ustaz n ustazah yg syiah semakin bertambah... jd kita kena kena berhati2 dlm memilih guru utk mpelajari ttg Islam... ini bukan tuduhan semata2 tp realiti....

lebih kurg pukul 10.40 pg, kami rehat utk minum pg(hee.. dah t'lajak dah sbnrnya..) n menunya adalah bihun gorng n teh o'ais... kul 11 pg kami sambung utk..:

SESI TENGAHARI


slot kali ini d'handle oleh PM Dr. Abdul Aziz yg m'bincangkan ttg wahabi.. beliau hanya mengupas tajuk nie selama 1 jam shj since beliau ada appoinment...

so, ringkasannya... apa yg aku faham lah neh.. aku pun ngantuk2 time nie.. baru lepas makan kannn... klu nak comparekan wahabi n syiah mmg jauh perbezaannya... syiah mmg sah2la sesat, wahabi nie adalah cara kita dlm menunaikan perintah-Nya(mohon betulkan jika ada kesilapan).. cuma jgnlah t'lalu taksub dgn wahabi sampaikan jika ada org yg enggan ikut wahabi, terus dikafirkan org itu.. ish3..no.. no.. no...

dlm kul 12 tgh, kami berhenti rehat utk mkn tgh n solat zohor... menu tgh ari:


yummie...!!!(^^,)

SESI PETANG
utk slot kali nie ada forum dimana moderator ialah Maha n penceramah plak ialah Ustaz Abdullah Bin Din(yg sesi pg td) n Ust Nizam(ganti PM Dr. Abdul Aziz)...

khusyuk nyerrr....
ust nizam,maha n ust abdullah


forum nie tamat dlm kul 4.30ptg.. n stlh itu, kami diberi roti n air... hehe.. roti tu da mcm2 inti, inti strawberi, kelapa, kaya n coklat.. spt biasa coklat mjd pilihanku.. lepas tuu aku terus balik bilik...

program nie mmg best arr.. insya-Allah jika ada lg prog spt ini pd masa hadapan, aku akan cuba meluangkan masa... selain dpt isi masa dgn p'kara bfaedah dpt juga kita tambah lg ilmu di dada n mengetahui isu semasa...




dr pena addinfarhani...('',)