Sunday, 21 April 2013

aku xsetuju!!!!!

aku xsetuju!!!
aku xsetuju!!!
aku xsetuju!!!

akxsetuju!!! aku xmau!!! aku xsokong!!!
aku xsetuju klu PTPTN dihapuskan!!! aku xsetuju klu diberikan pendidikan percuma!!!
AKU XSETUJU!!!

heyy...!!! jgn sentap dlu.. baca dlu apa reasonnnssss aku xsetuju...
 
 

kenapa PTPTN perlu dimansuhkan???
aku pelik betul la ngan org yg sebangsa, seagama dgn aku, very the selfish!!!! apa alasan korg nak hapus PTPTN?? salah satu alasan yg aku rasa very the tak logik ialah coz kadar bayaran balik yg tinggi...

klu betoi la dsbbkan statement yg bergaris tuu korg bermati-matian menegaskan yg ptptn perlu dihapuskan, aku rasa korg nie mcm kartun la... dah sah2 la korg dah kena kencing dowh!!!
meh sini aku nak kasi input berguna informasi benar kat korg2 yg tgh panas ngan aku... ttg PTPTN, pi baca kat sini..

utk pengetahuan semua yaa... kadar bayaran balik utk pinjaman PTPTN adalah sbyk 1% shj dimana kadar 1% itu adalah kadar upah yg dikenakan ke atas pelajar sbg kos penguruan PTPTN yg mgunakan konsep ujrah berdasarkan sistem kewangan Islam...

n satu lagi alasan ialah xmau bayar,.. coz bebankan rakyat kononnya la.. coz elok jer grad, dah da utang...

aku nak tanya satu jer... klu dah xmau ada utang, xmau bayar, apa pasal mau pinjam??? jgn pinjam maaaa klu xreti nak bayar... kerajaan mau tolong sama yg perlukan shj.. klu dah rasa diri tuu sudah kaya, xmau bayar, jgn pinjam lar.. bg org lain yg lebih memerlukan.. ada phm ka??

aku tau kebykkan yg bersemangat nak bg PTPTN dihapuskan rata2nya dr klgn mahasiswa n mahasiswi yg sdg dibelenggu, dikejar, dihantui dgn hutang masa lampau.. dahla reult KO, utang byk plak.. tuu sbbb mereka beria2 nak mansuhkan.. sbb tuu la, aku nak pesan kat mahasiswa2 termasuk diri aku jgak, time belajar, kita belajar.. jgn main2, kena serius supaya dpt skor.. Insya-Allah pinjaman tuu akan d'convert jd biasiswa bila kita dpt result yg gempak utk degree...

xsedar lg kah kwn2ku yg aku sayangi, bila kita tau yg kita ada hutang spjg kita mnuntut ilmu, kita akan sedar yg kita kena bayar, klu x ilmu tuu x berkat.. itu salah satu cara nak motivate diri agar xleka... masalahnya skrg ramai yg gelap mata bila duit PTPTN masuk n mula laa nak enjoy.. huh!! xsedar diri!!!

why aku xsetuju pendidikan percuma?
aku bukanlah kaya sgt sampai xmau pendidikan percuma, but why aku still xsetuju ngan pendidikan percuma?? berlagak sgt ke aku nie smpai xmau percuma??

aku nie bukanlah kaya sgt2,
tp bukanlah miskin..
aku sederhana...

bg isu pendidikan percuma nie, aku xstuju coz klu pendidikan dah percuma, mana perginya nilai ilmu itu?? i mean, klu tgk skrg nie, wlupun pendidikan xpercuma, ader jer org xhargai ilmu, ader jer org ponteng class xkiralah di sk @ universiti, ader jer org "beli" sijil@ijazah, ader jer org 'upah org' utk buat thesis,.. so mcm mana agaknya value sebuah ilmu pd masa hdpn??

org kata klu benda dah percuma, kualitinya dah kurg, valuenya pun menurun.. I agree with that statement....

n ada juga yg banding negara Malaysia dgn negara lain yg bertindak menawarkan pendidikan percuma di negaranya.. kenapa negara lain bley buat kita xbuat?? negara kita byk duit apaaa, napa xbuat??

korg tahu x, berapa ramai org yg belajar kat negara kita n berapa ramai org yg belajar di negara lain??
aku amik cth negara Finland since ada yg cuba banding Malaysia dgn Finland...
aku trg mudah ja, nisbah org belajar di negara MALAYSIA dgn FINLAND adalah 5:1.. maknanya, di Malaysia saja ada hampir 500 000 pelajar sdgkan di Finland hanya ada hampir 100 000... that's why la di Finland ada pendidikan percuma, nak motivate rakyatnya utk belajar...

klu ya pun Malaysia beri pendidikan percuma, nanti kadar cukai pasti menaik.. percayalah... aku xtau laa klu korg nak bayar cukai lebih kan... mana kerajaan nak kaut duit cheqq oiii... n korg akan belajar ker klu kerajaan bg pendidikan percuma???

bg aku lebih baik bersusah dahulu ketika menuntut ilmu krn pasti akan bersenang2 kemudian tika berada di alam pekerjaan...

THAT'S MY PENDAPAT YERR..
SEMESTINYA KERAJAAN BN TETAP DIHATI..
(cehh xcukup umuq gi sbnar nyer)
 
ada mata melihat,
ada telinga mendengar,
ada otak pikir,
ada akal gunakanlah sebaiknyer...




dr pena addinfarhani...('',)