Saturday, 1 February 2014

nak nasi... xmau bubur..!!!

Rezeki jgn ditolak...
Musuh jgn dicari...
Berkawan biar beribu...
Berkasih biar satu...
Jodoh di tangan tuhan...
Maut tak mengenal usia...

Klu dulu, tika salah seorg ahli kump. Raihan (nasyid fav aku) meninggal dunia,
aku sedar bhw hidup di dunia hanya sementara...

Kemudian, apabila maut menjemput nenek n tokwan aku,
aku sedar kini di kampungku hanya tinggal generasi baya mak aku n aku ja....

Then, bbrp hari lepas apabila adik salah seorg classmate aku
meninggal dunia dsbbkan lemas (takziah),
aku sedar maut tidak mengenal usia...

Cuaca tak menentu...
Maksiat yg semakin bertambah...
Perkara haram dihalalkan...
Malu untuk berbuat baik...

Apalagi bukti yg kita mahukan?
Semuanya petanda akhir zaman...

Jgn pertikaikan bhw “aku” belum diberi hidayah dr-Nya...
Kerna hidayah takkan diberi klu di hati kita tak terdetik
walau sebesar zarah utk berubah kearah kebaikan...

Yes, aku bukan org baik..
Tp aku juga bukan org jahat...
Aku sedar aku xlayak utk memberI nasihat,
Dek kerna diri in juga punya beribu kekurangan..

Tapi, xsalah kan utk aku membuat baik; memberi peringatan?
Kita memperbaiki diri masing-masing...
Nasihat itu juga utk diriku yg masih mencari jln lurus...

Ingatlah, teman2 semua..
Teman2 yg mengenali diri ini..
Teman2 yg berpegang atas agama Islam...

"Bumi dah tua...
Dunia dah nak kiamat...
Ubahlah diri kearah kebaikan,
Sementara masih ada masa...
Jnganlah pula nyawa di hujung tanduk,
baru hendak menyesal..
Masa itu, nasi dah pun jd bubur..."
~addinfarhani~