Wednesday, 28 January 2015

[RESEPI] Apam Tapai


heee... my first time buat...
alhamdulillah, menjadi...
itu sbb la laju jer aku update nie...

kelmarin dulu, bila bukak balik website yg d'bookmarks' terus jumpa this link..
tiba2 teringat dulu aku pernah gatai tgn mencari resepi apam...
i think masa tu tgh dok kalut dgn assignment yg bertimbun... may b la...
I get this resepi from here--> MissSue_Hasu

I ikut yg sukatan cawan since ni my first time buat kan...
b4 that, I want to inform, since namanya apam tapai,
so in this resepi, we need to use tapai..
bleh jer nak beli but for those yg nak buat sendiri, here caranya:

TAPAI NASI
semangkuk nasi sejuk digaul rata dgn 1/4 ragi...
*for the ragi, ikut sukatan nasi... klu byk nasi, kena guna byk ragi...
biarkan 48 jam @ 2 malam... but if tapai dah berair, dah bleh guna dah...

okey, now we proceed with the apam plak...
what we need:

APAM TAPAI
2 cawan tepung beras
2 cawan air
3/4 cawan gula pasir
1 peket kecil ENO color BIRU
1 cawan tapai nasi

caranya:
campurkan semua bahan tu @ klu nak lg senang,
blend jer semua bahan2 tu...
peramkan adunan 5-6 jam...
lepas tu, bleh lah didihkan air pengukus...
sambil tunggu air didih, tuang adunan ke dalam bekas kecil sedikit demi sedikit...
then bila air dah didih, dah bleh kukus adunan tu selama 15 minit...


ni b4 aku kukus...
that bekas terlalu besar rasanya...
with that size, I manage to get only 14 bekas jer apam tapai...
hoho.. aritu beli, main rembat jer apa yg nampak...

haha... adunan tu aku tuang biar hampir penuh...
not sampai penuh bekas ok...
coz nanti akan kembang jgk...
but I think, I need to perap lama lagi kot...
hoho... aku juz perap 5 jam coz xsabar nk tgk hasilnya...
haha... n inilah hasilnya after kukus...




"... rasa lembut jer.. and of coz ada rasa tapai..
xkering sgt,... overall ada la rasa mcm apam...
haha... i don't know how to comment it but not bad la...
 mula2 aku ingat nak letak pewarna ros but xjadi coz nanti rasa lain plak..."

~selamat mencuba~