Friday, 23 January 2015

[RESEPI] Nugget Maggi

ohoh....
addinfarhani post ttg resepi laa...
haha...
attention please...

actually this is my third time post about this resepi...
but somehow i could not find it
or I dah ter'delete' about that entry...
so again, utk kali ke-4,
aku share this resepi yg aku dpt from other blogger..
I'm sorry coz I could not remember the owner of this recipe
since aku lupa daa dr mana aku baca this recipe....
so, credit to owner erk...

NUGGET MAGGI

okey, here the resepi
utk buat nugget maggi...
haa... those yg malaih n jemu makan nasi,
bley try yerr...
senang bak makan kacang jer...(^^,)

ingredients yg diperlukan:
sebungkus Maggi Kari
(aku syorkan agar korg guna perisa kari
coz bleh masukkan apa saja bahan sampingan)
telur (2 biji)
serbuk roti (aku just tumbuk biskut cream cracker jer)

bahan sampingan (my additional ingredients):
isi ayam (rebus and toskan)
sayur kobis/seleri yg dicincang halus
carrot (cincang halus2)

cara2:
1- Masak maggi sampai air kering... mcm masak nasi la kan....

2- lepas air dah kering, masukkan ke dalam bekas...
sapa2 yg nk masukkan bahan sampingan,
blehlah gaulkan sekali dgn maggi tadi... biar sebati gituu...
ratakan and mampatkan maggi tu so that ianya menjadi tebal...
then masukkan ke dalam peti sejuk...
biarkan dalam peti sejuk at least 2hours
or klu lagi lama lagi bagus... mcm aku, aku biarkan ia semalaman...

3- keluarkan dr bekas and potong bentuk segi empat or any bentuk yg korg suka...

mcm ni la rupa maggi yg telah disejukkan...
bila dipotong segi empat kecik2,
bentuknya xkan hilang since dah sejuk...
so senangla ckit nak celup+golek2 b4 nak digoreng....

4- prepared telur and serbuk roti...
for telur, just kacau jer, and
for serbuk roti, letak dlm bekas besar
coz senang nak golek2kan maggi tadi....

5- ambik satu potongan maggi tadi, celupkan ke dalam telur
and golekkan ke dalam bekas yg ada serbuk roti...
lepas tu, celupkan sekali lagi ke dalam telur
and golekkan sekali lagi atas serbuk roti...
ketepikan dulu and ulang langkah ini
sampai semua potongan maggi tadi
selamat digolekkan atas serbuk roti...

6- then, bleh la maggi2 yg sudah siap disalut dengan serbuk roti digoreng...
goreng macam kita goreng nugget ayam Ramly tu...
biarkan ia keperangan and xnak lah lama sgt coz nanti hitam legamlah jwbnya...

7- siap utk dihidang bersama sos cili dan juga mayonis...


~done from me~
juz want to share one of my kerajinan masuk dapur (^^,)